Maritieme ankers

Hoe beperkter de boeg, hoe uitdagender het is om ankers te zetten. Een paar dicht opeengepakte Manson-straalankers of een uitstekende boegrol met een ploeganker zijn standaarduitrusting voor cruiseboten. Prestatieboten houden echter niet van gewicht of obstakels voor hen. Een methode is hydraulisch bediende armen die ankers lanceren vanuit lockers achter jib furlers. Een andere is onderzeese ankers of onderwaterinzet. Hierdoor blijft het dek vrij voor het hanteren van zeilen en doklijnen, terwijl ook het gewicht van het anker, de ketting en de ankerlieren lager in de boot en een paar frames van de boeg wordt verplaatst.

Het eerste onderwaterankercompartiment was ontworpen in de vorm van een “bommenruim”, met deuren aan bakboord en stuurboord die in het midden opengingen en een anker dat rechtstreeks uit de bodem daalde door een rubberen buis om te voorkomen dat de ketting tegen de romp wreef. Onderzeese ankers van tegenwoordig zijn iets geavanceerder.

Dynamix

Maltese Falcon verscheen 14 jaar geleden voor het eerst, terwijl Black Pearl twee en een half jaar geleden werd geboren. Hun naaste verwant is een vierkant getuigd klipperschip uit de 19e eeuw, met zeilen verticaal gedrapeerd aan ra’s en beheerd door lijnen en schoten. Wilhelm Prölss stelde de Dynarig voor, een variant van een vierkante riggermast in driepootstijl, tijdens het olie-embargo van het midden van de jaren zeventig als onderdeel van een project op zoek naar suggesties voor door zeil aangedreven vrachtschepen. Uit experimenten bleek dat het idee veel effectiever was dan traditionele vierkante rigs.

Maar totdat Tom Perkins besloot een herziene versie van Gerard Dykstra voor Maltese Falcon te gebruiken, werd het concept niet goed ontvangen. Deze versie maakte gebruik van moderne technologie voor lichtgewicht rondhouten, hydraulische zeilbedieningen en rolrol.

Grootzeilen met twee vellen

Het grootzeil en de mast zijn nieuw, ondanks dat de foils de meeste aandacht hebben gekregen in gesprekken over de America’s Cup. “Tweehuids zeil met paarsgewijze latten” waren de exacte woorden. Wat?

Burns Fallow, de innovator achter North Sails’ America’s Cup-zeilontwerp en nu een vast lid van Emirates Team New Zealand, zegt: “Ik weet niet waarom ze het zo noemen. Er zijn maar twee grootzeilen, die elk latten hebben zoals een typisch zeil.

De mast mag draaien volgens de klassenregel. Ook de mogelijkheid van twee hijsrails aan de mast wordt genoemd. De “Hoogtepunten van de Regel” bespreken dat laatste punt niet, en het is eenvoudig om het over het hoofd te zien als je niet vraagt ​​waarom.

“De stijve vleugels van de laatste drie cups waren zwaar maar enorm effectief. De masten en leidingen van deze boten wegen 600 kg minder, maar Fallow beweert dat ze bij lagere snelheden niet zoveel lift kunnen produceren. Deze masten zijn een beetje kort (26,5 meter van het dek) vergeleken met de lengte van de boot, maar voor foilen heb je geen enorme tuigage nodig.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Betrekking hebben

Verwant Nieuws

Nieuws

Laatste Nieuws

niet missen Onze update